söndag 10 maj 2009

Öh kan du sätta på ZZ Top eller..?

Öh kan du sätta på ZZ Top eller..?

Det var vad min bror frågade mig när jag sitter och lyssnar på P3 där de spelar ännu en hip-hop låt. Hans förfrågan fick mig att fundera på hur mycket ny musik jag egentligen lyssnar på. Jag kom fram till att det inte var mycket ny musik som når mina öron egentligen. Det råkade bara vara så att jag sprang på ett intressant program på P3.

Sedan han frågade mig detta har jag rannsakat den musiken jag lyssnat på och kommit fram till att jag inte alls lyssnar mycket på ny musik. Det blir en del äldre hårdrock och metal, punk a la The Stooges och lite 60-tals soul. Saken är den att sådan musik är ny för mig, och känns mer spännande i mina ögon. Att gå tillbaka till rötterna och försöka förstå varför musik som punken egentligen uppstod när den gjorde det. Och varför Engelsk punk var mer politisk än amerikansk punk.
Det finns ju en uppsjö av musik som producerats genom historien, tror därför att jag fastnat i det förgångna. Det tar aldrig slut, och dessutom känns det mer spännande att gå tillbaka och lyssna på musik som var ny fräsch och upprorisk på den tiden. Man går tillbaka och får en känsla av vad musiken betydde för människor och samhälle då.
Sen om musiken var bättre då; Jag vet inte, det är en mycket svår fråga att svara på, och en mycket individuell sådan. Kommer absolut inte att kunna svara på den.
Nog reflekterat om detta, nu ska jag lyssna in mig på lite nya fräscha band. Kommer en del bra till årets Sweden Rock Festival. Till exempel Europe influerade H.E.A.T, och de rockande tjejerna i bandet Crucified Barbara. Justin Hawkins nya band Hot Leg och sedan Vains of Jenna.

Mitt svar min brors fråga blev förresten, jaa vilken bra ide! Lite ZZ Top på morgonen piggar alltid upp.

Rock On
Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar