onsdag 8 juli 2009

Det var så att man satte smörgåsen i halsen

Nu ska jag prata om Michael Jackson. Kan verka tjatigt men jag måste också få bidra med några ord om den här mannen. Jag struntar i hur många som har skrivit eller pratat om detta, jag måste också få säga något om honom. Han har påverkat och rört många människor med sin musik.

Det var dagen som pappa och jag skulle åka till Spanien. Klockan var 04.30 på morgonen. Konstigt att de bara spelar Michael Jackson på radion såhär tidigt på morgonen sa pappa. Ja det är rätt skumt sa jag. Efter låten så sa radiopratarna; Ja Michael Jackson avled alltså tidigt imorse på sjukhuset. Han ramlade ihop.
Pappas och mitt ansikte stelnade till, slutade tugga på våra smörgåsar. Död, Michael? Det kom som en redig chock. Hela morgonen gick vi runt och sa nej men han kan ju inte vara borta nu.

Mannen som jag vuxit upp och lyssnat på, en pappa som älskar hans tidiga alster och som alltid spelat musik med Michael Jackson och Jackson 5.
Kommer ihåg hur pappa spelade Michaels Off the wall skiva från 1979 till dödagar, men vilken skiva det är. Dansant soulig och helt genial. Inte undra på att han regerade listorna och popvärlden under 80-talet. Texterna är dock inte bara dansanta utan innehåller även bra och djupa texter.
Jag har alltid haft ett gott öga till Michael Jackson, visserligen har intresset för hans musik gått i perioder, men det är som allt egentligen. Favorit låtarna just nu måste vara: Man in the Mirror från Bad skivan, Gone to Soon från Dangerous skivan och Beat it från Thriller.

Chocken lade sig någon gång när vi satt på planet, men vi fortsatte att prata om det på planet och nere i Spanien.

Vila i frid Michael.

Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar